Underoverskrifter er rettesnore, appetitvækkere og overhalingsbaner for dine læsere. De kan bruges til at guide læseren gennem teksten, de kan vække interesse, og de kan gøre læseoplevelsen bedre (og hurtigere).
Vil du være klogere på, hvordan du bruger underoverskrifter i dine blogindlæg, artikler og produkttekster? Vi tager dig i hånden og guider dig igennem emnet.
Lad os starte med at slå fast, at underoverskrifter er absolut nødvendige, når du skriver længere tekster. Vi er normalvis ikke vilde med at være så unuancerede – men det er en ret sort-hvid diskussion. Der er masser af fordele og ingen ulemper.
Her er fire af de største fordele, du kan opnå ved at bruge gode underoverskrifter:
Underoverskrifter giver læseren mulighed for at skimte teksten og springe i den. Hvis du har skrevet nogle sigende underoverskrifter, kan læseren hurtigt finde frem til præcist det afsnit, de er mest interesserede i.
Hvis du har skrevet et langt blogindlæg på flere tusinde ord, kan du bruge underoverskrifter til at skabe overblik. Du kan samtidig lave en indholdsfortegnelse, der svarer til underoverskrifterne. Placer denne øverst på landing-siden, hvis du vil gøre brugeroplevelsen bedre for læseren.
Forklaringer, guides, opskrifter og mange andre stykker indhold har nogle naturlige lag. Der er hovedafsnit, underafsnit og under-underafsnit. Dine underoverskrifters indhold og visuelle udtryk kan variere og give din tekst en logisk struktur.
Eksempelvis:
1: Overskrift
1.1: Underoverskrift
1.1.1: Under-underoverskrift
1.1.1.1: Under-und… Du ved, hvad vi mener
3 Du sender signaler til søgemaskinen
Underoverskrifter gør ikke kun arbejdet lettere for læseren. Det bliver også lettere for søgemaskinen at forstå din tekst og tekstens struktur. Vil du vide mere om, hvordan du ændrer typografien og markerer overskrifterne hierarkisk, så både søgemaskine og læser kan afkode dem? Så læs med i sidste afsnit.
Vi anbefaler, at dine tekster er informerende, interagerende og interessante. Hvad betyder det?
Kan du ikke forestille dig en underoverskrift, der ikke er informerende og sigende? Lad os tage et par eksempler:
Service-siden
Generisk | Informerende |
Vores kerneværdier | Troværdighed, faglighed og selvstændighed |
Produktteksten
Generisk | Informerende |
Her er den største fordel ved produktet | Slip frygten, og nyd solen med vores heldagssolcreme |
Om os-siden
Generisk | Informerende |
Sådan finder du os | Vi har base i hjertet af Aarhus – lige overfor banegården |
Hvis du skriver informerende og sigende underoverskrifter, gør du det langt lettere for læseren at orientere sig i teksten. Generiske underoverskrifter, der ikke siger noget om indholdet, opbryder teksten, men de fungerer ikke som rettesnore for læseren.
Når du gerne vil være på bølgelængde med din læser, kan du bruge dine underoverskrifter. Du kan bruge underoverskrifterne til at understøtte det, læseren tænker, eller du kan bruge dem til at komme læserens indvendinger i møde.
Lad os sige, at du sælger altaner. Hvad er de to største indvendinger?
Her har du ideer til overskrifterne til dine to første afsnit:
Wupti – nu er de største indvendinger klaret. Herefter kan du begynde at informere om dit produkt, og du kan tale til en mere åben læser.
Det tredje tip er, at du bør bruge dine underoverskrifter til at vække læserens interesse. Det kan du eksempelvis gøre ved at give dem lidt ekstra opmærksomhed.
Vi anbefaler, at du får underoverskrifterne til at tale ind i læserens behov og ønsker. Det er særligt relevant ved produkttekster, der skal sælge, men det kan også bruges i guides og blogindlæg. Her er et par eksempler:
Produkttekster
Kan du se, hvad forskellen er? Den øverste overskrift handler om produktet. Den anden overskrift handler om læseren og læserens familie – behovet og ønsket om en ferie uden solbrændte børn.
Guides og blogindlæg
Du kan sagtens bruge humor i dine underoverskrifter. Det vækker interesse, og selvom vi naturligvis ikke joker med snitsår og stiksavsulykker, så er det stadig et effektivt greb.
Det gjorde vi vist. Og vi holder, hvad vi lover.
Vi har allerede vist dig, hvordan du kan ændre det visuelle udtryk, så din læser kan adskille dine overskrifter. Hvis du både vil hjælpe læseren og søgemaskinen, kan du bruge ”typografi” fanen i Word til at markere dine overskrifter. Lignende funktion findes også i andre skriveprogrammer og CMS-systemer.
Sådan bruger du H-tags:
H1: Overskrift
– H2: Underoverskrift
— H3: Under-underoverskrift
Tekster kan kun have én H1. De kan dog sagtens have flere H2’ere, H3’ere, H4’ere osv. Det vigtigste er, at der er en logisk struktur. Dette fungerer eksempelvis ikke:
H1
— H3
– H2
Dette fungerer dog fint:
H1
– H2
— H3
— H3
— H4
— H4
— H4
– H2
– H2
H3’ere skal altid indgå under én H2’er. H4’ere skal altid indgå under én H3’er. Her er et konkret eksempel, som du kan blive inspireret af.
H1: Få den perfekte ferie
– H2: 3 tips til en god forberedelse
— H3: Find den rigtige destination
— H3: Lær mere om kulturen
— H3: Vælg et børnevenligt hotel
Skal vi hjælpe dig med tekstforfatning, tekstoptimering eller har du spørgsmål? Vi er klar til at besvare alle dine spørgsmål – og vi giver gerne et skarpt tilbud.
Mail: hej@dintekstforfatter.dk
Telefon: +45 7199 8070
Adresse: Moltkesvej 10, 4690 Haslev
Bankinformation:
Regnr.: 7656 Kontonr.: 1232414
CVR: 33873611
Vi ser frem til at høre om dit projekt og at hjælpe dig med dine behov inden for skarpt indhold!
Gennem at besøge dintekstforfatter.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.