Underoverskrifter

Hvorfor er underoverskrifter vigtige?

Underoverskrifter er rettesnore, appetitvækkere og overhalingsbaner for dine læsere. De kan bruges til at guide læseren gennem teksten, de kan vække interesse, og de kan gøre læseoplevelsen bedre (og hurtigere).

Vil du være klogere på, hvordan du bruger underoverskrifter i dine blogindlæg, artikler og produkttekster? Vi tager dig i hånden og guider dig igennem emnet.

Her er fordelene ved at skrive gode underoverskrifter

Lad os starte med at slå fast, at underoverskrifter er absolut nødvendige, når du skriver længere tekster. Vi er normalvis ikke vilde med at være så unuancerede – men det er en ret sort-hvid diskussion. Der er masser af fordele og ingen ulemper.

Her er fire af de største fordele, du kan opnå ved at bruge gode underoverskrifter:

  1. Din tekst bliver lettere at læse

Underoverskrifter giver læseren mulighed for at skimte teksten og springe i den. Hvis du har skrevet nogle sigende underoverskrifter, kan læseren hurtigt finde frem til præcist det afsnit, de er mest interesserede i.

  • Du hjælper læseren med at få et overblik

Hvis du har skrevet et langt blogindlæg på flere tusinde ord, kan du bruge underoverskrifter til at skabe overblik. Du kan samtidig lave en indholdsfortegnelse, der svarer til underoverskrifterne. Placer denne øverst på landing-siden, hvis du vil gøre brugeroplevelsen bedre for læseren.

  • Du giver din tekst en logisk struktur

Forklaringer, guides, opskrifter og mange andre stykker indhold har nogle naturlige lag. Der er hovedafsnit, underafsnit og under-underafsnit. Dine underoverskrifters indhold og visuelle udtryk kan variere og give din tekst en logisk struktur.

Eksempelvis:

1: Overskrift

1.1: Underoverskrift

1.1.1: Under-underoverskrift

1.1.1.1: Under-und… Du ved, hvad vi mener

      3     Du sender signaler til søgemaskinen

Underoverskrifter gør ikke kun arbejdet lettere for læseren. Det bliver også lettere for søgemaskinen at forstå din tekst og tekstens struktur. Vil du vide mere om, hvordan du ændrer typografien og markerer overskrifterne hierarkisk, så både søgemaskine og læser kan afkode dem? Så læs med i sidste afsnit.

3 tips: informerende, interagerende og interessante underoverskrifter

Vi anbefaler, at dine tekster er informerende, interagerende og interessante. Hvad betyder det?

  • Informerende: Sigende for, hvad afsnittet indeholder
  • Interagerende: Understøtter eller besvarer, hvad læseren tænker
  • Interessante: Vækker læserens interesse og giver lyst til at læse videre

1: Skriv informerende underoverskrifter

Kan du ikke forestille dig en underoverskrift, der ikke er informerende og sigende? Lad os tage et par eksempler:

Service-siden

Generisk

Informerende

Vores kerneværdier

Troværdighed, faglighed og selvstændighed

 

 

Produktteksten

Generisk

Informerende

Her er den største fordel ved produktet

Slip frygten, og nyd solen med vores heldagssolcreme

 

 

Om os-siden

Generisk

Informerende

Sådan finder du os

Vi har base i hjertet af Aarhus – lige overfor banegården

 

 

Hvis du skriver informerende og sigende underoverskrifter, gør du det langt lettere for læseren at orientere sig i teksten. Generiske underoverskrifter, der ikke siger noget om indholdet, opbryder teksten, men de fungerer ikke som rettesnore for læseren.

2: Interager med læseren

Når du gerne vil være på bølgelængde med din læser, kan du bruge dine underoverskrifter. Du kan bruge underoverskrifterne til at understøtte det, læseren tænker, eller du kan bruge dem til at komme læserens indvendinger i møde.

Lad os sige, at du sælger altaner. Hvad er de to største indvendinger?

  • Det er dyrt
  • Det er besværligt at få diverse tilladelser

Her har du ideer til overskrifterne til dine to første afsnit:

  • Montering af altan er billigere, end du tror
  • Vi sørger for samtlige tilladelser og al papirarbejde

Wupti – nu er de største indvendinger klaret. Herefter kan du begynde at informere om dit produkt, og du kan tale til en mere åben læser.

3: Væk læserens interesse

Det tredje tip er, at du bør bruge dine underoverskrifter til at vække læserens interesse. Det kan du eksempelvis gøre ved at give dem lidt ekstra opmærksomhed.

Vi anbefaler, at du får underoverskrifterne til at tale ind i læserens behov og ønsker. Det er særligt relevant ved produkttekster, der skal sælge, men det kan også bruges i guides og blogindlæg. Her er et par eksempler:

Produkttekster

  • Solcremen er vandfast og effektiv i 10 timer
  • Med vores solcreme kan børnene lege i poolen hele dagen uden at blive forbrændte

Kan du se, hvad forskellen er? Den øverste overskrift handler om produktet. Den anden overskrift handler om læseren og læserens familie – behovet og ønsket om en ferie uden solbrændte børn.

Guides og blogindlæg

  • Sådan øger du sikkerhed, når du bruger en stiksav
  • AV-FOR-HEL…SØREN: Undgå denne situation, når du bruger en stiksav

Du kan sagtens bruge humor i dine underoverskrifter. Det vækker interesse, og selvom vi naturligvis ikke joker med snitsår og stiksavsulykker, så er det stadig et effektivt greb.

… lovede vi ikke at forklare, hvordan du markerer underoverskrifterne?

Det gjorde vi vist. Og vi holder, hvad vi lover.

Vi har allerede vist dig, hvordan du kan ændre det visuelle udtryk, så din læser kan adskille dine overskrifter. Hvis du både vil hjælpe læseren og søgemaskinen, kan du bruge ”typografi” fanen i Word til at markere dine overskrifter. Lignende funktion findes også i andre skriveprogrammer og CMS-systemer.

Sådan bruger du H-tags:

H1: Overskrift

– H2: Underoverskrift

 — H3: Under-underoverskrift

Tekster kan kun have én H1. De kan dog sagtens have flere H2’ere, H3’ere, H4’ere osv. Det vigtigste er, at der er en logisk struktur. Dette fungerer eksempelvis ikke:

H1

 — H3

– H2

Dette fungerer dog fint:

H1

– H2

— H3

— H3

— H4

— H4

— H4

– H2

– H2

H3’ere skal altid indgå under én H2’er. H4’ere skal altid indgå under én H3’er. Her er et konkret eksempel, som du kan blive inspireret af.

H1: Få den perfekte ferie

– H2: 3 tips til en god forberedelse

— H3: Find den rigtige destination

— H3: Lær mere om kulturen

— H3: Vælg et børnevenligt hotel

Skal vi hjælpe dig med tekstforfatning, tekstoptimering eller har du spørgsmål? Vi er klar til at besvare alle dine spørgsmål – og vi giver gerne et skarpt tilbud.

Kontakt os for tilbud eller spørgsmål

Udfyld og send

Cookie politik

Gennem at besøge dintekstforfatter.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.