Affiliate marketing

Affiliate marketing: Sådan fungerer det

Affiliate marketing bliver af nogen kaldt ’den ultimative performance marketing disciplin’. I et affiliate marketing setup, er der oftest mellem tre og fem involverede:

  • Annoncør (webshop)
  • Publisher (affiliater/medie)
  • Affiliatenetværk (netværket, der forbinder annoncører og publishers)
  • Affiliatemanager (rådgiver annoncører og publishers)
  • Kunden (der køber produktet)

I visse tilfælde har en annoncør sit eget affiliate setup, hvilket gør affiliatenetværket overflødigt. Vil du vide mere om denne markedsføringskanal? Så læs med herunder.

No cure, no pay

No cure, no pay er hele opskriften på affiliate marketing. Annoncøren betaler kun sine publishers for de salg/leads, de skaber. Sådan kan det fungere:

  • Annoncør: Børnetøjsforretning
  • Publisher: Ejer af et medie, der anmelder bæredygtigt børnetøj

Publisheren anmelder et eller flere produkter fra annoncøren. Herefter deler publisheren det på en eller flere kanaler – hjemmeside, sociale medier eller lignende. I anmeldelsen indgår der et link til produkterne. Hvis kunden klikker på dette link og køber hos annoncøren, vil publisheren tjene penge.

Den mest anvendte afregningsform er en fast procentmæssig kommission pr. salg. I ovenstående eksempel kan det være, at kunden køber for 1.500 kroner, og publisheren får en fast kommission på 10%.

Annoncøren for et salg. Publisheren får 150 kroner. Kunden får sine produkter. Og alle er glade – i hvert fald hvis der er tale om et sundt samarbejde mellem annoncør og publisher.

Fordele for publishers

Der er flere fordele for publishers, når de arbejder som affiliatere. For det første er det let og stort set gratis at komme i gang.

For det andet kan en affiliate-forretning let skaleres. Det kan køres af en enkel person, og det kan indgå i et kæmpestort setup, der drives af større virksomheder.

For det tredje skal en publisher ikke tænke over lagerstatus, kundeservice eller nogle af de andre logiske opgaver, der følger med, når man har en webshop.

Ulemper for publishers

Det er desværre ikke kun et fantastisk eventyr at være publisher, der kan nemlig også være visse udfordringer. Her er tre af dem:

  • Returnering af varer

Hvis du som publisher skaber et salg for en webshop, som senere bliver returneret af kunden, kan dit salg bliver annulleret. Annoncører har forskellige regler på området, men det er mest almindeligt, at salget bliver annulleret ved returnering af varen.

  • Cookietid

Hvis du er affiliater inden for en branche, der enten sælger tekniske, komplicerede eller meget dyre produkter, skal du være ekstra opmærksom på begrebet ’cookietid’.

Cookietiden angiver, hvor lang tid efter kunden har klikket på dit link, du får betaling for salget. Hvis cookietiden er ’30 dage’, får du din kommission, selv hvis kunden først køber på webshoppen op til 30 dage efter, de har klikket på dit link.

Hvis du skriver om et kompliceret eller dyrt produkt, skal kunden ofte have en længere betænkningstid, og derfor er det en stor ulempe for publisheren, hvis der er en meget lav cookietid – eksempelvis 24 eller 48 timer.

  • Annullering af salg

Der kan forekomme annulleringer af salg af flere grunde (udover returnering). Den mest almindelige grund til annullering forekommer, hvis kunden ikke har foretaget det såkaldte ”last click” på din hjemmeside.

Lad os sige, at kunden har klikket på dit link og besøgt webshoppen. Herefter har kunden forladt webshoppen. Dagen efter får kunden en annonce på Facebook, som de klikker på og køber produktet. I disse tilfælde kan du blive betalt en kommission, der sidenhen bliver annulleret, fordi du ikke førte til det sidste klik i købsrejsen.

Fordele for annoncører

Den store fordel for annoncører er, at de kan få gratis omtale og øge kendskabet til virksomheden uden selv at skulle gøre et stort stykke arbejde. Herudover er det naturligvis en stor fordel, at virksomheden udelukkende betaler, når der er skabt et salg.

Hvis annoncøren har udregnet, hvor stor en kommission de har råd til at betale, kan det være en rigtig god forretning.

Ulemper for annoncører

Der er også ulemper for annoncøren – eller udfordringer, de skal overveje, inden de sætter gang i affiliate marketing. En af de største ulemper er, at det bliver sværere at kontrollere, hvordan produkter bliver beskrevet, og hvordan hver affiliater kommunikerer om din virksomhed og dine produkter.

Hvis du gerne vil have en meget strømlinet kommunikation omkring dine produkter, kan det være svært at forene din webshop med affiliate-marketing, hvor du (forhåbentligt) har en hær af dygtige affiliatere, der skaber indhold om dine produkter.

Som annoncør kan du fastsætte regler for, hvordan der bliver kommunikeret om produkter, men flere regler skaber normalvis dårligere vilkår for publisheren – hvilket kan få dem til at skifte til en anden annoncør inden for branchen.

Skal vi hjælpe dig med affiliatetekster eller har du spørgsmål? Vi er klar til at besvare alle dine spørgsmål – og vi giver gerne et skarpt tilbud.

Kontakt os for tilbud eller spørgsmål

Udfyld og send

Vi har skabt resultater for

Cookie politik

Gennem at besøge dintekstforfatter.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.