Får du mange besøgende på din hjemmeside, som smutter igen inden for de første sekunder? Der er flere mulige årsager til problemet – én af dem kan være din indledning.
Vi viser dig, hvordan du skriver en god indledning, der får din læser til at dykke ned i teksten frem for at gå tilbage til søgeresultaterne.
I vores guide kan du blive klogere på:
Vil du engagere dine læsere? Så læs med her.
Lad os starte med at fortælle dig, hvorfor din indledning ikke er ligegyldig. Her er et par af de ting, en god indledning kan gøre for din læser:
Vil du være en haj til at skrive indledninger? Læs vores syv trin til, hvordan du skriver en god indledning.
Det første, du bør gøre, er at identificere kundens behov, problem, udfordring eller ønske. Hvorfor er de havnet på din tekst? Se eksempelvis, hvad vi har gjort i vores indledning:
Vi har identificeret én af de centrale problemstillinger, mange har, når de vil blive bedre til at skrive indledninger. Vi har valgt at påtale det gennem et retorisk spørgsmål. Du kan dog også vælge at skrive det som en konstatering:
Nu har du gjort det klart for læseren, at du skriver om præcist det problem, de oplever. Nu skal du påtale tydeligt, at du vil løse det – og hvordan du vil gøre det. Se, hvordan vi har gjort:
Nu er læseren 100% sikker på, at de er havnet det rigtige sted – og så er du ved at have krogen i dem. Nu skal du sørge for at gøre teksten så overskuelig og letlæselig som mulig.
Hvis du gerne vil gøre læseoplevelsen god for din læser, anbefaler vi, at du laver en punktopstilling i din indledning, hvor du viser, hvad teksten indeholder. Det kan formuleres som mini-overskrifter eller som spørgsmål. Vi har valgt denne løsning:
Ligegyldigt hvilken løsning, du vælger, bør du matche punktopstillingen med dine underoverskrifter. Hvis du er rigtig smart, kan du lave punktopstillingen som links, der tager læseren ned til det afsnit, de klikker på.
Har du en klar ide om, hvad læseren får ud af at læse din tekst? Så sørg for, at læseren forstår det. Hvis du bruger læserens centrale udbytte i din call to action, vil du give din læser det sidste skub ned i teksten. Vi har skrevet:
Vi skriver altså: ”Vil du løse dit problem? Så skal du læse med herunder”. Det er let for læseren at forstå, og det er et effektivt redskab til at engagere læseren.
Hvis du vil rangere på et specifikt søgeord, kan du bruge din indledning til at styrke dine chancer for at rangere. Du skal ikke blot fortælle læseren, hvad teksten handler om. Du skal også fortælle dette til søgemaskinen. Derfor anbefaler vi, at du husker at nævne dit søgeord i indledningen – det sker heldigvis ofte helt af sig selv, når du skriver til læseren.
Én ting er, at du kan placere søgeord i din indledning, men der er også andre SEO-fordele ved at skrive en god indledning.
Hvis en læser klikker på din side, er der et par sekunder, og så smutter tilbage til søgeresultaterne for at besøge en anden hjemmeside, er det skadeligt for dine rangeringer. Det fortæller søgemaskinen, at din hjemmeside ikke gav tilstrækkelig værdi for læseren.
Hvis du derimod lykkes med at fastholde læseren i din indledning, får du større engagement, og du undgår, at læseren smutter igen. Og det sender positive signaler til søgemaskinen.
Du kan skrive verdens bedste indledning, men det betyder ikke noget, hvis indledningen ikke hænger sammen med resten af teksten.
Det er vigtigt, at du ikke lover noget i indledningen, som du ikke holder i din tekst. Hvis det er tilfældet, så vil læseren hurtigt blive forvirret og forlade din hjemmeside igen.
Hvis du matcher din indledning med de resterende afsnit (og overskrifter), så skaber du sammenhæng og øger læsevenligheden. Slutteligt bør du også huske at inddrage elementerne fra din indledning i din opsummering/konklusion. Det binder en meget naturlig sløjfe på teksten og giver læseren en fornemmelse af, at teksten er gennemarbejdet.
Det sidste tip til at skrive en god indledning er, at du bør skrive den før, mens og efter, du skriver teksten. Vi plejer at skrive et kort uddrag til indledningen, inden vi skriver teksten. I løbet af skriveprocessen vender vi tilbage og reviderer, og efter teksten er skrevet, vender vi tilbage og gør indledningen helt færdig.
På den måde er vi sikre på, at der er et skarpt sammenhæng mellem indledning og tekst.
Her har vi kogt de syv tips ned til én sætning hver, så du let kan få overblikket:
Vil du have, at dine besøgende bliver hængende lidt længere? Så følg vores tips til at skrive en god indledning.
Skal vi hjælpe dig med tekstoptimering eller har du spørgsmål? Vi er klar til at besvare alle dine spørgsmål – og vi giver gerne et skarpt tilbud.
Mail: hej@dintekstforfatter.dk
Telefon: +45 7199 8070
Adresse: Moltkesvej 10, 4690 Haslev
Bankinformation:
Regnr.: 7656 Kontonr.: 1232414
CVR: 33873611
Vi ser frem til at høre om dit projekt og at hjælpe dig med dine behov inden for skarpt indhold!
Gennem at besøge dintekstforfatter.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.