Indledning - lær at fange læseren

Den gode indledning: Sådan fanger du din læser

Får du mange besøgende på din hjemmeside, som smutter igen inden for de første sekunder? Der er flere mulige årsager til problemet – én af dem kan være din indledning.

Vi viser dig, hvordan du skriver en god indledning, der får din læser til at dykke ned i teksten frem for at gå tilbage til søgeresultaterne.

I vores guide kan du blive klogere på:

  • Hvorfor indledninger er vigtige
  • Hvordan du skriver en god indledning i syv trin 
  • Bliv klogere på: behov, løsning, overblik, CTA, sammenhæng og SEO

Vil du engagere dine læsere? Så læs med her.

Hvad kan en god indledning gøre for din læser?

Lad os starte med at fortælle dig, hvorfor din indledning ikke er ligegyldig. Her er et par af de ting, en god indledning kan gøre for din læser:

  • Indledningen kan fange opmærksomhed
  • Indledningen kan forsikre læseren om, at de er havnet det rigtige sted
  • Indledningen kan give overblik og fortælle, hvad teksten indeholder
  • Indledningen kan spejles i resten af teksten for at skabe sammenhæng

Sådan skriver du en god indledning i 7 steps

Vil du være en haj til at skrive indledninger? Læs vores syv trin til, hvordan du skriver en god indledning.

1: Identificer og påtal læserens behov, problem, udfordring eller ønske

Det første, du bør gøre, er at identificere kundens behov, problem, udfordring eller ønske. Hvorfor er de havnet på din tekst? Se eksempelvis, hvad vi har gjort i vores indledning:

  • Får du mange besøgende på din hjemmeside, som smutter igen inden for de første sekunder?

Vi har identificeret én af de centrale problemstillinger, mange har, når de vil blive bedre til at skrive indledninger. Vi har valgt at påtale det gennem et retorisk spørgsmål. Du kan dog også vælge at skrive det som en konstatering:

  • Når du får mange besøgende på din hjemmeside, som smutter igen inden for de første sekunder…

2: Påtal, hvordan du vil løse deres problem

Nu har du gjort det klart for læseren, at du skriver om præcist det problem, de oplever. Nu skal du påtale tydeligt, at du vil løse det – og hvordan du vil gøre det. Se, hvordan vi har gjort:

  • Vi viser dig, hvordan du skriver en god indledning, der får din læser til at dykke ned i teksten frem for at gå tilbage til søgeresultaterne.

Nu er læseren 100% sikker på, at de er havnet det rigtige sted – og så er du ved at have krogen i dem. Nu skal du sørge for at gøre teksten så overskuelig og letlæselig som mulig.

3: Fortæl læseren, hvad du vil besvare i din tekst

Hvis du gerne vil gøre læseoplevelsen god for din læser, anbefaler vi, at du laver en punktopstilling i din indledning, hvor du viser, hvad teksten indeholder. Det kan formuleres som mini-overskrifter eller som spørgsmål. Vi har valgt denne løsning:

  • Hvorfor indledninger er vigtige
  • Hvordan du skriver en god indledning i syv trin
  • Bliv klogere på: behov, løsning, overblik, CTA, sammenhæng og SEO

Ligegyldigt hvilken løsning, du vælger, bør du matche punktopstillingen med dine underoverskrifter. Hvis du er rigtig smart, kan du lave punktopstillingen som links, der tager læseren ned til det afsnit, de klikker på.

4: Brug læserens potentielle udbytte i din CTA

Har du en klar ide om, hvad læseren får ud af at læse din tekst? Så sørg for, at læseren forstår det. Hvis du bruger læserens centrale udbytte i din call to action, vil du give din læser det sidste skub ned i teksten. Vi har skrevet:

  • Vil du engagere dine læsere? Så læs med her.

Vi skriver altså: ”Vil du løse dit problem? Så skal du læse med herunder”. Det er let for læseren at forstå, og det er et effektivt redskab til at engagere læseren.

5a: Sådan kan du styrke SEO-værdien af din indledning

Hvis du vil rangere på et specifikt søgeord, kan du bruge din indledning til at styrke dine chancer for at rangere. Du skal ikke blot fortælle læseren, hvad teksten handler om. Du skal også fortælle dette til søgemaskinen. Derfor anbefaler vi, at du husker at nævne dit søgeord i indledningen – det sker heldigvis ofte helt af sig selv, når du skriver til læseren.

5b: Sådan kan en god indledning styrke dine rangeringer

Én ting er, at du kan placere søgeord i din indledning, men der er også andre SEO-fordele ved at skrive en god indledning.

Hvis en læser klikker på din side, er der et par sekunder, og så smutter tilbage til søgeresultaterne for at besøge en anden hjemmeside, er det skadeligt for dine rangeringer. Det fortæller søgemaskinen, at din hjemmeside ikke gav tilstrækkelig værdi for læseren.

Hvis du derimod lykkes med at fastholde læseren i din indledning, får du større engagement, og du undgår, at læseren smutter igen. Og det sender positive signaler til søgemaskinen.

  • Du reducerer din ’bounce rate’
  • Du optimerer din ’dwell time’

6: Sammenhæng mellem indledning og resten af teksten

Du kan skrive verdens bedste indledning, men det betyder ikke noget, hvis indledningen ikke hænger sammen med resten af teksten.

Det er vigtigt, at du ikke lover noget i indledningen, som du ikke holder i din tekst. Hvis det er tilfældet, så vil læseren hurtigt blive forvirret og forlade din hjemmeside igen.

Hvis du matcher din indledning med de resterende afsnit (og overskrifter), så skaber du sammenhæng og øger læsevenligheden. Slutteligt bør du også huske at inddrage elementerne fra din indledning i din opsummering/konklusion. Det binder en meget naturlig sløjfe på teksten og giver læseren en fornemmelse af, at teksten er gennemarbejdet.

7: Skriv indledningen før… og efter teksten

Det sidste tip til at skrive en god indledning er, at du bør skrive den før, mens og efter, du skriver teksten. Vi plejer at skrive et kort uddrag til indledningen, inden vi skriver teksten. I løbet af skriveprocessen vender vi tilbage og reviderer, og efter teksten er skrevet, vender vi tilbage og gør indledningen helt færdig.

På den måde er vi sikre på, at der er et skarpt sammenhæng mellem indledning og tekst.

Opsummering:

Her har vi kogt de syv tips ned til én sætning hver, så du let kan få overblikket:

  • Identificer læserens ’problem’, og formuler det som et retorisk spørgsmål eller en konstatering
  • Forsikr læseren om, at du vil løse deres problem
  • Fortæl læseren, hvad de kan forvente af din tekst.
  • Brug en call to action, hvor du inddrager læserens udbytte ved at læse din tekst
  • Husk, at du bør bruge dine søgeord i indledningen
  • Skab sammenhæng mellem indledning, afsnit og opsummering
  • Skriv din indledning før og efter teksten

Vil du have, at dine besøgende bliver hængende lidt længere? Så følg vores tips til at skrive en god indledning.

Skal vi hjælpe dig med tekstoptimering eller har du spørgsmål? Vi er klar til at besvare alle dine spørgsmål – og vi giver gerne et skarpt tilbud.

Kontakt os for tilbud eller spørgsmål

Udfyld og send

Cookie politik

Gennem at besøge dintekstforfatter.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.