Storytelling - sådan gør du det effektivt

Hvad er storytelling? 2 eksempler på effektiv og strategisk historiefortælling

Kan du godt lide en god historie? Det kan dine kunder også. Og det bør du udnytte i din markedsføring, når du vil kommunikere om dit brand og dine produkter.

Her gør vi dig klogere på:

  • Hvad storytelling er
  • Hvad storytelling kan gøre for din virksomhed
  • Hvordan du arbejder aktivt og effektivt med storytelling
  • To eksempler på storytelling

Er du klar på en god fortælling? Så går vi i gang.

Storytelling: Hva’ er det?

Begrebet er ret selvforklarende, men lad os alligevel sætte et par ord på.

Storytelling handler om at fortælle historier. Du kan bruge fortællinger til at engagere din læsere, og du kan bruge grebet til at gøre noget kedeligt, teknisk eller almindeligt mere spændende og mere tydeligt.

Historier har altid været en effektiv måde at kommunikere på, fordi historier er meget nemmere at huske end simple fakta. Hvis du lykkes med at skabe en god fortælling om dit brand eller dine produkter, kan du underholde læseren og samtidig skabe værdi for din virksomhed.

Prøv af forestille dig en Nike-reklame for et par løbesko. Vi ved allerede nu, hvilke billeder og tanker du har i hovedet. Og det er i hvert fald ikke en liste med tekniske specifikationer, og det er sikkert heller ikke selve løbeskoen, der er i fokus.

Hvorfor?

Fordi Nike fortæller en historie. Tag eksempelvis denne reklame for Nike Running med titlen ”Steps”.

https://www.youtube.com/watch?v=d1qnvK3ID_w (embed).

Mindre end seks sekunder af den 60 sekunder lange reklame fokuserer på løbeskoene. Nike fortæller i stedet en historie, der handler om personlig udvikling. På den måde opnår de kendskab, de inspirerer, og de underholder. 

Storytelling: Hva’ ka’ det?

Lad os tale lidt mere om, hvad din virksomhed kan opnå ved at anvende storytelling i jeres kommunikation. Herunder har vi brudt udbyttet op i tre punkter:

  • Branding, kendskab og autoritet
  • Engagement, interaktion og konverteringer
  • Loyalitet

Branding, kendskab og autoritet

Du kan bruge storytelling som et effektivt værktøj til branding og derved øge kendskabet til dit brand. Kreativ og effektiv storytelling kan ramme bredt og skabe stort kendskab til dit brand blandt din målgruppe. Og selvom dette kendskab ikke nødvendigvis fører til direkte salg nu og her, er der en stor og langvarig værdi i at øge kendskabet og opmærksomheden omkring dit brand.

Opsummeret: Du kan bruge storytelling til at skabe opmærksomhed og øge kendskabet til dit brand ved at forklæde dine kommercielle budskaber som underholdende fortællinger, der engagerer læseren.

Engagement, interaktion og konverteringer

Vil du gerne behage både læser og søgemaskine? Så kan storytelling være et effektivt greb. Lad os starte med et eksempel, så du kan se, hvad vi mener.

Du har en webshop, der sælger hundefoder. På produktsiden med én specifik type foder, har du oplistet foderets indhold af makro-næringsstoffer, og du har en lang liste med de mange mikro-næringsstoffer. Slutteligt krydrer du naturligvis teksten med vægt, pris, mærke og type – ikke ligefrem en bestseller.

Du kan ikke forstå, hvorfor dine besøgende bliver på landingsiden i meget kort tid og ofte forlader siden uden at foretage et køb. Derfor forsøger du i stedet af fortælle en historie om hundefoderet.

Du kan eksempelvis tage fat i en succeshistorie fra en af dine kunder, der har skiftet til foderet og fortælle historien om hunden, der:

  • Har langt mere energi
  • Bruger sine dage på at lege og logre
  • Har en sund og skinnende pels
  • Har en sundere fordøjelse

Hvis du lykkes med at omdanne ovenstående udbytte til en inspirerende fortælling om en glad hund, kan du fange og gribe læseren – og det skaber:

  • Højere engagement (dwell time/besøgstid på hjemmesiden)
  • Lavere bouncerate (når besøgende forlader din hjemmeside)
  • Flere salg

Det højere engagement og den lavere bouncerate sender positive signaler til søgemaskinen om, at din hjemmeside er værdifuld for personer, der leder efter hundefoder. Og det kan føre til højere rangeringer og flere besøgende fra organiske søgninger.

Opsummeret: Effektiv storytelling lykkes med at fastholde og konvertere læseren. Læserens engagement sender positive signaler til søgemaskinen. Derved skaber du også en SEO-værdi. 

Loyalitet

Gennem storytelling kan du differentiere din virksomhed fra konkurrenterne, og differentiering er et af de vigtigste elementer for at skabe loyalitet. Hvis der findes 10 store webshops, der alle sælger det samme og ikke adskiller sig fra hinanden, er det ligegyldigt for kunden, hvilken de vælger.

Hvis du er mere unik i din kommunikation, og du bidrager med en værdi til kunden, vil du skille dig ud og få en stærkere markedsposition og en mere loyal kundebase.

Sådan arbejder du effektivt med storytelling

Du ved, hva’ det er, og du ved, hva’ det kan – men hvordan arbejder du med storytelling?

Lad os starte med at sige, at det kræver arbejde. Men lad os også slå fast, at det både kan være effektivt og sjovt at arbejde med. Her er fire vigtige ting, du bør overveje, når du vil implementere storytelling i din virksomheds kommunikations- og brandingstrategi.

1: Relevans og spænding

Når du vil fortælle en historie om dit brand eller dine produkter, er det vigtigt, at du ser udover din egen virksomhed og overvejer, hvad der er relevant for modtageren.

Du kan skabe den mest fantastiske og gennemarbejdede historie, men hvis den ikke ræsonnerer med modtageren, vil det ikke være særligt effektivt. Derfor bør du hele tiden tænke over, hvordan du taler ind i kundens:

  • Udbytte
  • Ønsker/drømme
  • Problemer
  • Bekymringer

På den måde gør du din storytelling relevant for modtageren, og du har lettere ved at opbygge spænding, fordi kunden kan identificere sig med din fortælling.

2: Visuelle lækkerier

Hvis du vil skabe mest mulig underholdning og engagement hos modtageren, bør du lægge noget arbejde i de visuelle udtryk.

En fortælling kan sagtens fungere på tekst – du behøver ikke at skyde en Nike-reklamefilm hver gang. Du kan dog overveje, om du vil krydre din fortælling med små videoer, billeder, grafer, grafikker, lyd eller noget helt andet.

Visuelle elementer giver din fortælling endnu et lag, og det højner underholdningsværdien samtidig med, at det fastholder læseren.

3: Autenticitet og troværdighed

Din storytelling kan sagtens være fiktiv, men den skal stadig være autentisk og troværdig. Når virksomheden fortæller historier, skal de opfattes som troværdige hos modtageren. Det handler ikke om, at få modtageren til at tro på en fiktiv fortælling, men om at modtageren skal se fortællingen som plausibel.

Hav fokus på autenticitet og troværdighed i din storytelling – ligesom du har i al din kommunikation.

4: Hav en klar plan, og invester i din storytelling

Hvis du vil have succes med storytelling, er det vigtigt, at du har en klar plan.

  • Hvilke historier vil du fortælle?
  • Hvad er budskabet, du vil kommunikere?
  • Hvordan underholder du læseren?
  • Hvordan spiller dine forskellige fortællinger sammen?
  • Hvordan ender historien?

Når du lægger en plan for din storytelling, er det også vigtigt, at du tænker over, hvad I vil investere. Storytelling og branding helt generelt er ikke tiltag, der skaber værdi nu og her. Der er ingen quick fixes, og det kræver hårdt arbejde og mange ressourcer at skabe nogle tiltag, der giver en stor værdi over tid.

To fremragende eksempler på storytelling

Mangler du mere inspiration? Vi har gravet to fantastiske eksempler på storytelling frem fra arkiverne.

Ikea 2002: Lamper har ikke følelser

For mere end 20 år siden lancerede Ikea en lampereklame, der fortalte en hel særlig historie. Her er en kort opsummering:

  • En lampe bliver fjernet fra sin plads i stuen
  • En kvinde bærer lampen ned på gaden og stiller den ved skraldet
  • Mørket falder på, og det regner
  • Fra lampens placering på gaden ser vi gennem vinduet, hvor kvinden sidder med en ny lampe
  • En mand stopper foran kameraet og siger: ”Mange af jer har ondt af den her lampe. Det er, fordi I er skøre. Den har ikke følelser, og den nye er meget bedre”.

Og manden har ret. Man får ondt af den gamle lampe, der bliver smidt ud på gaden og skal stå i regnen. Spørgsmålet er, hvordan Ikea lykkes med at fortælle en historie, der vækker følelser for en lampe? Her er nogle af de greb, de bruger:

  • Synspunkt – da lampen bliver båret ud af lejligheden, klipper kameraet til lampens synspunkt, og vi kigger tilbage på den tomme plads på stuebordet. Grebet menneskeliggør lampen.
  • Musik – reklamen er underlagt en trist klavermelodi og lyden af regn.
  • Miljø – mørket falder på, visne blader flyver rundt, og regnen står ned i stænger.

Mandens ord punkterer de følelser, publikummet sidder med og gør situationen humoristisk. Der er ét klart budskab: Ting har ikke følelser, og de kan sagtens udskiftes til nye og bedre ting.

Ikea 2018: Du må gerne være glad på lampens vegne

Som du måske kan genkende, så ræsonnerer budskabet fra 2002 ikke længere med tidsånden. Og det opfangede Ikea i 2018, hvor de lancerede en efterfølger til reklamen.

  • Lampen står stadig på vejsiden i regnen
  • Det bliver morgen, og solen skinner.
  • Inden skraldemanden når at tage lampen med, bliver den samlet op af en kvinde og hendes datter
  • Derhjemme finder datteren en ny pære og tænder lampen
  • Hun laver skyggespil med lampen, og den giver lys, når hun får læst godnathistorie
  • Der panoreres ud af vinduet, hvor en mand stopper foran kameraet og siger: ”Mange af jer er glade på lampens vegne. Det er ikke skørt. Genbrug er meget bedre”.

Reklamen bruger præcist de samme virkemidler, men Ikea lykkedes med at dreje fortællingen, så den er relevant for tidsånden – det er storytelling på højt niveau.

Se begge reklamer her:

https://www.youtube.com/watch?v=ecTUnfHyj8k (embedded)

Skal vi hjælpe dig med tekstarbejde eller har du spørgsmål? Vi er klar til at besvare alle dine spørgsmål – og vi giver gerne et skarpt tilbud.

Kontakt os for tilbud eller spørgsmål

Udfyld og send

Cookie politik

Gennem at besøge dintekstforfatter.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.