Kommunikerer du til marketingdirektøren, by-kvinden på barsel eller mekanikeren fra Jylland? Lad os spørge på en anden måde – ved du, hvem dine ideelle kunder er?
Hvis ikke, kan du arbejde med personaer og danne et fundament for din kommunikation og generelle markedsføring. Hvis du kender din helt specifikke kundegruppe og ved alt om, hvem de er, og hvad de vil have, kan du ramme plet med dine markedsføringstiltag.
I denne guide kan du få svar på disse spørgsmål:
Basér din markedsføring på personaer, og stop med at kaste penge ud ad vinduet.
Lad os starte med at slå fast, hvad en persona er. En definition fra ThinkWithGoogle lyder:
”Personas are fictional profiles that represent groups of similar people in a target audience”. Altså en fiktiv profil, der repræsenterer din ideelle kundegruppe.
Ifølge Ordnet.dk lyder definitionen (fra psykologi) blandt andet:
“summen af handlinger og holdninger som en person udfører og giver udtryk for fordi de stemmer overens med personens opfattelse af hans eller hendes rolle i fællesskabet”.
Når vi overfører den definition til markedsføringsverdenen, er det meget sigende for, hvad du kan bruge en persona til, og hvordan du skaber en persona. Identificer din ideelle kundens handlinger og holdninger – hvis du finder frem til disse, vil du kunne målrette din kommunikation, så du altid er på bølgelængde med din kundegruppe.
Det kræver et stort stykke arbejde og meget data, hvis du vil præcisere din ideelle kunde:
Du skal først og fremmest afklare, hvor mange ressourcer du vil investere i at skabe en persona. Er du i tvivl om det? Bliv klogere på dit potentielle udbytte i næste afsnit.
Her er nogle af de største fordele, du kan opnå:
Personaer kan blive afgørende i store og små virksomhedsbeslutninger ved at tage udgangspunkt i kundens behov. Den præcise persona kan sørge for, at din virksomhed altid er ét skridt foran.
Med en præcis persona kan du effektivisere din marketingstrategi og tiltrække flere personer inden for kundegruppen. Uden at forstå dine ideelle kunder, risikerer du, at store dele af din marketingindsats er spildt. Et indgående kendskab er essentielt. Hvis du ikke kender din kundegruppe, vil du aldrig være i stand til at tilbyde andet end et generisk budskab, der skyder med spredehagl – og ofte rammer langt forbi.
Har du en udfordring med, at kundeserviceafdelingen, sælgeren, marketingspecialisten og chefen kommunikerer på forskellige måder, når de taler til målgruppen? Hvis I sammen definerer en præcis persona og har denne in mente, når I kommunikerer, kan I strømline kommunikationen og finde virksomhedens stemme.
Bonustip: Tilknyt et billede til hver persona, og stil dette ved siden af computerskærmen – så er det lettere at holde den røde tråd.
Én af de største underlæggende fordele er naturligvis, at din virksomhed kan øge omsætningen og gøre markedsføringen mere effektiv med personaer. Annoncer, e-mails og produkttekster, der er målrettede mod kundegruppen, er langt mere effektive og vil føre til en højere CTR (click through rate) og en højere konverteringsrate.
Nu til det store spørgsmål – hvordan gør du? Vi har samlet nogle af de spørgsmål, du skal stille, når du vil definere en eller flere personaer. Husk, at du sagtens kan skabe flere personaer og differentiere dine annoncer alt efter, hvilken af personaerne du skriver til.
Her tager vi fat i nogle af de spørgsmål, du skal bruge data fra virksomheden til at finde svar på. Længere nede kan du se, hvordan du kan bruge dine kunder til at danne en persona.
Hvis du slår afdelingerne i virksomheden sammen, kan I hurtigt besvare disse spørgsmål og begynde at identificere mønstre.
Når du har svarene på de forskellige spørgsmål, kan du lettere finde ud af, hvilke spørgsmål du bør stille til dine kunder for at lære dem bedre at kende.
Lad os lige spole tilbage et øjeblik. Hvad var det nu lige, at en persona er? En fiktiv profil, der repræsenterer din målgruppe.
Hvis du vil definere, hvem din kundegruppe er, og hvad de gerne vil have, kan du jo bare spørge dem. Så simpelt kan det være – de kan bedst fortælle dig, hvad de vil have.
Du kan lære dine kunder at kende via interviews, undersøgelser og fokusgrupper. Her kan du blive klogere på deres hobbyer, professionelle ambitioner, deres familieliv, deres holdninger og meget andet.
Du kan også spørge dem om, hvordan de normalvis løser det problem, som din service eller dit produkt kan løse.
Disse spørgsmål kan du blandt andet stille:
Privatliv og baggrundsinfo
Arbejde
Forbrugsmønster
Ovenstående er blot et udsnit af spørgsmål, du kan stille. Du bør bruge din data til at præcisere, tilføje og fjerne spørgsmål, så du får svar på de spørgsmål, der er givende for din virksomhed.
Skal vi hjælpe dig med tekstarbejde eller har du spørgsmål? Vi er klar til at besvare alle dine spørgsmål – og vi giver gerne et skarpt tilbud.
Mail: hej@dintekstforfatter.dk
Telefon: +45 7199 8070
Adresse: Moltkesvej 10, 4690 Haslev
Bankinformation:
Regnr.: 7656 Kontonr.: 1232414
CVR: 33873611
Vi ser frem til at høre om dit projekt og at hjælpe dig med dine behov inden for skarpt indhold!
Gennem at besøge dintekstforfatter.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.