Vil du skyde gang i blogsektionen på din hjemmeside? Så har vi nogle værdifulde tips til dig. Vi har skrevet rigtig mange blogindlæg – og vi deler gerne vores viden med dig.
Her kan du blive klogere på:
Er du klar til at skrive informerende, underholdende og værdiskabende blogindlæg?
Så lad os gå i gang!
Vi starter med at kigge på, hvad ordbogen siger. Oxford Languages definerer et blogindlæg sådan:
A piece of writing or other item of content published on a blog.
Et stykke indhold du publicerer på din blog. Den meget brede definition er let at leve op til, men den er ikke særligt sigende for, hvad et blogindlæg kan opnå eller skal indeholde.
Hubspot.com har en mere konkret definition. De skriver blandt andet, at et blogindlæg:
Herudover skriver de, at et blogindlæg kan:
Nu er vi lidt klogere på, hvad et blogindlæg er, og hvad et blogindlæg kan. Nu begynder vi at kigge på, hvordan du kan skrive et godt indlæg.
Når du planlægger dine blogindlæg, kan du spørge dig selv: ”Hvad vil jeg gerne fortælle?” eller endnu bedre: ”Hvad vil mine læsere gerne vide mere om?”. Og hvis svaret på disse to spørgsmål er det samme, så har du et oplagt emne at starte med.
Først og fremmest skal du huske på, at blogindlæg ikke er direkte kommercielle. Du skal ikke skrive en produkttekst, der sælger eller en annonce, der roser virksomheden til skyerne.
MEN… du skal også overveje, hvordan du kan skabe værdi for din virksomhed gennem blogindlæggene – det er ikke ’bare’ indhold. Hvis du vil have succes med din blog, bør du lægge en klar plan for retningen og indholdet. På den måde kan du sikre, at du ikke skriver blogindlæg bare for at gøre det. Der skal være et mål, og der skal skabes værdi.
Her er tre konkrete tips til, hvordan du kan finde på emner til din blog:
Først og fremmest kan du tage fat i de mest populære spørgsmål, der stilles inden for din branche. Disse kan du identificere på flere måder.
For det første kan du bruge gratis eller betalte værktøjer til søgeordsanalyser, hvor du ofte kan finde ud af, hvilke spørgsmål der bliver stillet om et produkt eller emne.
For det andet kan du tage fat i jeres kundeserviceafdeling. Her kan du få nogle helt konkrete ideer til indhold, og du kan skaffe unikke data, som ikke nødvendigvis er tilgængelige for dine konkurrenter.
Det gælder for mange områder – og det gælder også for potentielle emner til blogindlæg. Det er ofte en god ide at finde en eller flere konkurrenter, som du synes, gør et godt stykke arbejde i deres content marketing. Du bør aldrig kopiere dine konkurrenter, men deres indsatser kan ofte gøre dig klogere på, hvad der er værd at fokusere på.
Passion skinner igennem, og passion overtaler, skaber kredibilitet og underholder. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvad din virksomhed gerne vil kommunikere. Hvis der er et emne, I virkeligt brænder for, så bør I overveje at skrive om dette.
Har du allerede gode ideer til, hvad I bør skrive om? Så kan du dykke ned i vores fem tips til at skrive gode blogindlæg.
Vores tips er baseret på, hvad der skaber en god brugeroplevelse. Når du har fulgt vores tips, bør du også finde ud af, hvordan dine blogindlæg rent faktisk bliver fundet online. Det kan du læse mere om efter de fem tips.
Hvad er en god titel? Vi har tre helt konkrete rettesnore for, hvordan vi skriver titler:
Du behøver ikke at bruge timevis på at gruble over, hvad titlen skal være – ofte giver det helt sig selv. Titlen kan være et spørgsmål, en konstatering eller noget helt tredje.
Vi kan tage udgangspunkt i titlen på dette blogindlæg:
Sigende, kortfattet og interesseskabende – men ikke revolutionerende eller genial.
Alternative titler i en anden form kan være:
Den sensationelle er ofte god til at skabe interesse, men den kan virke påtaget og er ikke nødvendigvis særligt effektiv for dig, der vil opbygge troværdighed og kredibilitet.
Den redaktionelle er god til at skabe interesse, den er sigende for emnet, men den kan også være med til at sløre genren.
Vi mener, at indledningen er ét af de vigtigste elementer i dit blogindlæg. Det er her, du skal fange læserne og give dem lyst til at læse videre.
Først og fremmest skal din indledning være kort og konkret. Jo simplere emnet er, jo kortere kan din indledning være – og jo mere kompliceret, jo længere kan det være.
Hvis du skriver om et simpelt emne, anbefaler vi, at du holder dig omkring 75 – 125 ord. Der er dog ingen faste regler, og længden bør variere alt efter, hvad der er naturligt.
Lad os bruge indledningen til dette indlæg til at forklare, hvad en indledning bør indeholde:
Identificer den besøgendes ’problem’:
Vil du skyde gang i blogsektionen på din hjemmeside?
Fortæl læseren, at du har løsningen på ’problemet’
Så har vi nogle værdifulde tips til dig. Vi har skrevet rigtig mange blogindlæg – og vi deler gerne vores viden med dig.
Fortæl, hvad læseren kan forvente
Her kan du blive klogere på:
Opfordr den besøgende til at læse videre
Er du klar til at skrive informerende, underholdende og værdiskabende blogindlæg? Så lad os gå i gang!
Vi anbefaler, at du skriver korte afsnit, husker rigeligt med linjeskift og indsætter punktopstillinger, tabeller, lister eller lignende. Alt dette vil gøre dit blogindlæg mere overskueligt og lettere at læse. Det er relevant for besøgende, der læser fra en computer, men det er særligt relevant for besøgende, der bruger en mobil enhed.
Hvis læseren bliver mødt af en mur af tekst uden afbræk eller luft, vil indlægget virke uoverskueligt og forvirrende – ligegyldigt hvor godt det er skrevet.
I forlængelse af punkt nummer tre bør du overveje de visuelle elementer og den visuelle opsætning af dit blogindlæg. Vi anbefaler, at du tilføjer relevante medier udover tekst. Du kan tage nogle originale billeder, lave en simpel infografik eller skyde en kort video, der kan supplere teksten.
Punkt to, tre og fire vil øge dine chancer for at holde fast i læseren – og det er ét af de vigtigste indsatsområder, når du skriver blogindlæg.
Hvor langt skal et blogindlæg være? Det irriterende, men korrekte svar er, at blogindlægget skal være udtømmende uden at blive kedeligt eller gentage sig selv.
Det er meget svært at give konkrete retningslinjer, men vi prøver at give dig et par gode råd alligevel.
Først og fremmest gælder den samme regel, som vi nævnte i indledningen: Jo simplere emnet er, jo mindre bør du skrive.
Lad os sige, at du vil skrive et blogindlæg med titlen: ”Sådan plukker du jordbær”.
Hvor langt skal det så være? Det er vist tydeligt for os alle, at det ikke er nødvendigt at skrive hverken 3, 5 eller 10.000 ord om emnet. Med 400 – 800 ord kan du formentligt dække hele emnet ind, så ingen af dine læsere længere er i tvivl.
Lad os tage et andet eksempel, hvor du nu vil skrive et blogindlæg med titlen: ”Sådan starter du en jordbærplantage derhjemme”. Her vil 400 – 800 ord slet ikke være nok til at dække hele emnet.
Du bør overveje, hvad din læser er villig til at læse, når du afgør omfanget af dine blogindlæg. Hvis det er et kompliceret eller engagerende emne, vil de ofte være villige til at læse langt mere.
Hvis du har skabt et blogunivers, hvor du informerer om diverse spændende emner inden for din branche, har du chancen for at få mere organisk trafik. Men trafikken kommer ikke bare dumpende ned fra himlen, bare fordi du har skrevet nogle gode blogindlæg.
Hvis du gerne vil bruge dine blogindlæg til at drive trafik til din hjemmeside, bør du først og fremmest basere indlæggene på en søgeordsanalyse, hvor du finder ud af, hvad der bliver søgt på inden for din branche. På den måde kan du finde ud af, hvilke søgefraser, søgeord og spørgsmål der kan skabe mest mulig trafik.
I forbindelse med det kan du overveje, om du vil konkurrere på de mest populære søgninger, hvor der er hård konkurrence, eller om du vil starte med nogle af de mindre søgte emner, hvor konkurrencen er lavere.
Vi ser mange fordele ved at have en blogsektion. Her er tre af de største fordele:
Hvis du står klar med et velformuleret blogindlæg, hver eneste gang dine potentielle kunder har brug for svar på noget, vil de begynde at associere dit brand med høj ekspertise. Det skaber troværdighed og øger synligheden.
Blogindlæg kan uddanne dine læsere. Du kan hjælpe dine læsere og bringe værdi til dem. Hvis du gør det, vil de også bringe værdi til dig.
Sidst men ikke mindst kan et gennemarbejdet blogunivers drive mere organisk trafik til din hjemmeside. De største danske webshops, der har en blog tilknyttet, får tusindvis af besøgende hver eneste måned gennem blogindlæg og guides.
Skal vi hjælpe dig med dybdegående blogindlæg eller har du spørgsmål? Vi er klar til at besvare alle dine spørgsmål – og vi giver gerne et skarpt tilbud.
Mail: hej@dintekstforfatter.dk
Telefon: +45 7199 8070
Adresse: Moltkesvej 10, 4690 Haslev
Bankinformation:
Regnr.: 7656 Kontonr.: 1232414
CVR: 33873611
Vi ser frem til at høre om dit projekt og at hjælpe dig med dine behov inden for skarpt indhold!
Gennem at besøge dintekstforfatter.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.